Ochrona danych firmowych

Rozwój mobilności w biznesie stawia przed działami IT firm ogromne wyzwania związane z ochroną infrastruktury mobilnej. Efektywność pracowników  jest uzależniona od stałego dostępu do zasobów firmy o każdej porze i w każdym miejscu. To z kolei wymusza konieczność utrzymania wysokich standardów bezpieczeństwa danych, dostępnych z poziomu telefonu. Proste telefony, pozbawione dostępu do Internetu i zarządzania informacjami osobistymi, to urządzenia niskiego ryzyka. Jednak wykorzystywane w firmach smartfony, to zaawansowane technologicznie platformy biznesowe, które narażone są na te same niebezpieczeństwa, co nasze komputery stacjonarne czy laptopy. Te jednak nauczyliśmy się już chronić. Teraz nadszedł czas, abyśmy tę ochronę rozszerzyli także na nasze urządzenia mobilne.

Sprostać temu wyzwaniu pozwala oferowany przez FancyFon system FAMOC, umożliwiający bieżący monitoring i zdalne zarządzanie dowolną liczbą telefonów komórkowych, pracujących na zróżnicowanych systemach operacyjnych. FAMOC udostępnia szereg narzędzi do skutecznej ochrony przed takimi zagrożeniami jak wirusy, włamania, podsłuchy rozmów, utrata telefonu lub danych przechowywanych na urządzeniu.

Platforma FAMOC to przede wszystkim określenie i  wdrożenie (a nawet wymuszenie) zasad i polityki bezpieczeństwa. Dlaczego jest to aż tak istotne? Z prostego względu – systemu pozbawionego jasno określonej polityki korporacyjnej i procedur zarządzania bezpieczeństwem, nie da się monitorować, aktualizować, zabezpieczać i wspierać. Niemniej jednak wszelkie procesy związane z konfiguracją telefonów komórkowych, stanowią spore utrudnienie dla użytkowników końcowych. FAMOC przekazuje pełną kontrolę w ręce zespołu administrującego, minimalizując wysiłek pracowników mobilnych i gwarantując  efektywne egzekwowanie wdrożonej polityki bezpieczeństwa.

Poniżej zostały przedstawione typowe zagrożenia czyhające na urządzenia mobilne i opisany sposób w jaki FAMOC pozwala się przed nimi bronić.

  1. 1. Utrata telefonu – wymuszone reguły stosowania haseł

Dlaczego jest to problem? Użytkownicy telefonów komórkowych w coraz większym stopniu korzystają z dostępu do sieci i przechowują na urządzeniach poufne informacje, zapominając że urządzenia te bardzo łatwo jest zwyczajnie zgubić. W związku z oczywistymi konsekwencjami prawnymi, firmy, których pracownicy mają dostęp do chronionych dane osobowe, muszą kłaść większy nacisk na eliminowanie potencjalnego ryzyka.

Rozwiązanie: FAMOC pozwala określać reguły stosowania haseł włącznie z wymuszeniem regularności ich zmiany czy poziomu zabezpieczenia (ilość znaków), co pozwala skutecznie chronić przechowywane na telefonie dane przed nieautoryzowanym dostępem. Za bezpieczne, uznaje się hasła składające się z przynajmniej 10 znaków i przede wszystkim okresowo zmieniane.

  1. 2. Nieautoryzowany dostęp do telefonu – auto-lock

Dlaczego jest to problem? Nieautoryzowany dostęp do aktywnego telefonu, tak jak w przypadku niezablokowanego komputera, stanowi istotne zagrożenie ze strony niepożądanych użytkowników. Ustalenie krótkiego czasu, po którym telefon automatycznie przechodzi w tryb blokowania funkcji telefonu, minimalizuje ryzyko naruszeń. Jest to o tyle istotne, że użytkownik nie jest świadomy ekspozycji danych i potencjalnej szkody.

Rozwiązanie: FAMOC umożliwia zdalną konfigurację funkcji zwanej „auto-lock” czyli automatycznego blokowania telefonu po zdefiniowanym braku aktywności użytkownika. Ogranicza to ryzyko nadużyć i potencjalnej możliwości kopiowania danych. Rekomendowane limity czasu zależą oczywiście od wrażliwości informacji przechowywanych na telefonie, powinny być jednak zdecydowanie krótsze niż w przypadku komputerów.

  1. 3. Kradzież telefonu – zdalne czyszczenie pamięci

Dlaczego jest to problem? Zgubiony, skradziony lub zaginiony telefon, może zawierać wiele poufnych informacji, nawet jeśli inne zabezpieczenia, takie jak auto-lock czy hasła dostępu zostały wcześniej wdrożone. Funkcja zdalnego czyszczenia wrażliwych danych błyskawicznie w chwili zidentyfikowania zagrożenia, ma kluczowe znaczenie dla polityki bezpieczeństwa i stanowi podstawowe narzędzie ochrony przed nieautoryzowanym dostępem do danych firmowych.

Rozwiązanie: FAMOC umożliwia zdalne czyszczenie wewnętrznej pamięci telefonu i zewnętrznych kart pamięci (OTA). System zapewnia automatyczne czyszczenie danych w przypadku wykrycia niezgodności wprowadzanego PIN-u, włączenia telefonu bez karty SIM lub jej zmiany a także inicjowane przez administratora np. po zgłoszeniu kradzieży lub utraty telefonu czy też po zakończeniu współpracy z danym pracownikiem. Dodatkowo, funkcja backup’u pozwoli w prosty sposób przywrócić dane na terminal.

  1. 4. Przechwycenie wrażliwych danych – szyfrowanie pamięci

Dlaczego jest to problem? Niezaszyfrowane pliki przechowywane w pamięci wewnętrznej lub też zewnętrznej, narażone są na ryzyko, nawet jeśli telefon jest zablokowany. Zdalne czyszczenie pamięci także nie daje potwierdzenia, że utracone dane nie zostały uprzednio skopiowane i odczytane.

Rozwiązanie: Ochrona danych nie powinna ograniczać się do samej pamięci telefonu, tym bardziej że zewnętrzne karty pamięci są często przekładane z jednego urządzenia do drugiego i współdzielone. FAMOC umożliwia szyfrowanie pamięci zewnętrznej i wewnętrznej telefonu komórkowego, zapewniając zabezpieczenie danych przed nieautoryzowanym dostępem oraz ich skopiowaniem w chwili usunięcia karty pamięci z telefonu.

  1. 5. Utrata danych – cykliczne sesje backup’u danych

Dlaczego jest to problem? Utrata danych przechowywanych na telefonie komórkowym, potrafi być bardzo uciążliwa. Efektywnie funkcjonujący system zarządzania bezpieczeństwem danych mobilnych powinien także chronić użytkowników przed negatywnymi konsekwencjami wynikającymi z utraty lub uszkodzenia telefonu oraz kłopotami związanymi z jego wymianą.

Rozwiązanie: FAMOC  daje możliwość przeprowadzania planowanych i cyklicznych sesji backup’u danych zapobiegających utracie wartościowych danych przechowywanych na telefonach komórkowych. Uniwersalny format danych przechowywanych w formie kopii zapasowych umożliwia ich odzyskanie na innym, nowszym modelu telefonu.

  1. 6. Wirusy, włamania, podsłuchy – polityki dotyczące korzystania z połączeń internetowych

Dlaczego jest to problem? Przeglądarki to najszybszy i najczęściej używane punkty wejścia dla złośliwego kodu. Użytkownicy telefonów komórkowych coraz częściej korzystają z Internetu mobilnego, co może niekiedy skutkować pobraniem szkodliwego oprogramowania. Zagrożenie stanowi także nieodpowiednie zabezpieczenie kanału komunikacyjnego i przesyłanych danych.

Rozwiązanie: Ochronę przed tego typu zagrożeniem stanowi wymuszenie domyślnych ustawień punktów dostępowych i przeglądarek internetowych oraz regularne czyszczenie pamięci podręcznej. FAMOC umożliwia egzekwowanie korporacyjnych wytycznych odnośnie połączeń internetowych. Dodatkowo, system daje możliwość wymuszenia polityki VPN oraz konfigurację WiFi wykorzystywaną podczas połączenia internetowego czy logowaniu do poczty elektronicznej, zapewniając ponadto alarmowanie o naruszeniach polityki bezpieczeństwa. Natomiast zdalna konfiguracja programów antywirusowych i regularna aktualizacja bazy wirusów chroni flotę mobilną przed oprogramowaniem typu malware, spyware czy wirusami.

  1. 7. Monitorowanie prawidłowej pracy telefonu i kontrola nad instalowanymi aplikacjami

Dlaczego jest to problem? Użytkownicy, którzy instalują programy na urządzeniach firmowych, mogą nieświadomie pobrać złośliwe oprogramowanie i doprowadzić do utraty wartościowych danych czy też przestoju w pracy urządzenia.

Rozwiązanie: FAMOC daje administratorowi możliwość wprowadzenia ograniczeń w zakresie zarządzania aplikacjami mobilnymi, poprzez definiowanie niedozwolonych aplikacji, wprowadzanie ograniczeń w zakresie konfiguracji oprogramowania czy też uniemożliwienie usuwania krytycznych programów. Dzięki temu, system pozwala chronić telefon przed szkodliwym oprogramowaniem. Ponadto, FAMOC prowadzi stały, bieżący monitoring parametrów kluczowych aplikacji i alarmuje administratora o ewentualnych błędach czy zakłóceniach pracy.

FAMOC firmy FancyFon jest rekomendowany przez amerykański ośrodek badawczy Gartner, jako najlepsze rozwiązanie do zdalnego zarządzania  zróżnicowanym środowiskiem mobilnym integrujące obsługę dostępnych na rynki platform mobilnych: Symbian, Apple (iOS, iOS 4), BlackBerry, Android, Windows Mobile oraz Java. Z ogromnych możliwości systemu FAMOC korzystają już: Vodafone Hungary, TeliaSonera, BRE Bank, Inteligo Financial Services, K2 Internet, PGE EO czy VIPnet.

Źródło: FancyFon

Written by: Mariusz Burski

No comments yet.

Leave Your Reply