Plus Blog

Oferta w Plusie, Telefony, Telekomunikacja, Testy Telefonów, LTE

Apple upada po raz kolejny

Apple upada po raz kolejny

9 września coraz bliżej. Właśnie tego dnia Apple ma zaprezentować nowego iPhone’a. Plotek jest masę. Całe mnóstwo. Wielkości ekranu, podświetlane logo z tyłu, szafirowy ekran, różniące się podzespołami wersje. W każdym razie to są tylko plotki. Szanse na to, że firma z Kalifornii zaprezentuje coś oszałamiającego, nie są już tak duże jak kiedyś. W ogóle Apple się skończyło. To już nie to samo, co kiedyś, prawda?

Myślisz: „Apple” – mówisz: „Steve Jobs”. Ewentualnie możesz zamienić czynności miejscami, bo kolejność jest tu akurat najmniej ważna. Biografii Jobsa nie przeczytałem, ale jestem w trakcie. Nie znam w pełni jego doświadczeń, jego stylu myślenia i podejścia zarówno do projektowania urządzeń od strony technicznej, jak i wizualnej.

Nie trzeba jednak przeczytać od deski do deski dzieła Waltera Isaacsona, by wiedzieć, że Jobs był wizjonerem. Oraz człowiekiem, który wyciągnął Apple z dna aż na sam szczyt. Postać mająca wybitne zasługi dla świata technologicznego.

Po śmierci Jobsa coraz częściej pojawiały się opinie – i pojawiają się dalej – sugerujące, że Apple już nigdy nie będzie takie samo. To prawda, aż nazbyt oczywista. Później utworzyło się coraz większe grono proroków wieszczących powolny upadek firmy z Cupertino.

Cóż… to już jest akurat bzdura, podobnie jak wszelkie rzekome problemy firmy.

Już nie zliczę, ile przeczytałem artykułów i wpisów na różnych blogach, których konkluzja była jedna: Cook jest słaby, nie ma takiej charyzmy jak Jobs, przez co Apple w końcu utraci swoją pozycję. Wszyscy katują tą teorię do bólu. Mogliby wymyśleć co innego, skoro już tak bawią się w „zniekształcanie rzeczywistości”. Przydała by się zmiana układu sił, ale Sony jest jeszcze ciut za daleko. Samsung też, bo chodzi przecież o dominację nad rywalem, nieprawdaż?

 appleupadek_2 

Prawdą jest to, że Cook nie jest tak odważny i kreatywny jak Jobs. Innowacji jest coraz mniej, nowe funkcje są nierzadko rozwiązaniami dawno widocznymi u konkurencji, pojawiło się kilka porażek (mapy Apple, iPhone 5C). To wszystko prawda. Pomijana jest jednak najbardziej oczywista rzecz:

Apple to emocje i styl życia.

Kropka. Takie są fakty. Mariusz Max Kolonko – mówię jak jest.

Oczywiście Cook i inni pracownicy Apple’a mieli wielkie szczęście przejąć schedę po kimś, kto nie bał się wyznaczać trendów i wprowadzać kontrowersyjnych rozwiązań.

To właśnie „za rządów Jobsa” Apple stało się marką, która stała się powszechnie pożądana. Za światem technologicznym stoi świat jeszcze potężniejszy – marketingowy, które wszystkie te nowinki technologiczne sprzedaje.
A to było tak mocnym punktem Apple, że jeszcze przez kilka lat będą z firmą kojarzyć się określone zachowania. Starbucks, hipsterzy, te sprawy. Stereotypy, ale wciąż żywe.

appleupadek_3

Narażę się dużej ilości fanów produktów amerykańskiej firmy, ale prawda jest taka, że grono ludzi, którzy kupują sprzęt Apple tylko ze względu na marketing jest całkiem spore. Nie mówię, że wszyscy posiadacze iSprzętu to fanboje, wyznawcy albo i fanatycy. Tak nie jest. Tylko że taka grupa rzeczywiście istnieje. I w porównaniu do pozostałych marek ich odsetek jest całkiem spory.

Ale to też jest komfort – Apple kojarzy się z określonym stylem życia. Taki obraz wykreowały reklamy i marketing Apple’a, który robi to do dzisiaj. A z czym kojarzą się flagowe produkty konkurencji? Z niczym. Nie wzbudzają żadnych emocji. Nie mają tej magii, którą produkty Apple’a są otoczone. Apple nie sprzedaje telefonów czy tabletów. Sprzedaje ideę i możliwości.

appleupadek_4

Jakiś czas temu Apple kupiło firmę Beats Audio. Dr. Dre i Jimmy Iovine (współzałożyciele) otrzymali od Tima Cooka autonomię w działaniu w strukturach firmy. Jobs by na to nie pozwolił, oj nie.

Jednak sam fakt zakupu to świetna decyzja. I Steve też by to zrobił.

Z Beatsami jest ta sama sprawa, co z całym Applem. To styl życia. Powszechnie się słyszy, że te słuchawki są przereklamowane, że są modele grające lepiej w tej samej cenie, albo nawet i w niższej, a płaci się jedynie za design i logo. Sprawdzone empirycznie – to prawda.

Ale co w tym złego?

Kupuje się buty New Balance czy innych marek, bo są na topie, gadżety z aktualnie najmodniejszymi drużynami i jakoś nikt nie narzeka. Czapeczki, koszulki i inne dodatki Miami Heat czy San Antonio sprzedają się znakomicie, a w Cleveland już ruszyła ostra produkcja.

To, czy produkty są warte zakupu, to inna sprawa. Ale to sprawą konsumenta jest sprawdzenie, czy coś jest warte zakupu. No kto normalny odsyłałby w swoich reklamach do konkurencji?

Gdyby kupujący słuchawki Beats nie identyfikowali się ze stylem życia, który promuje ta marka (gwiazdy NBA pokazujące się w słuchawkach Beats, sama osoba Dr. Dre, kultura hiphopu), to by tego nie kupili. To też są emocje i marketing.

appleupadek_5

Jako kogoś ceniącego funkcjonalne rozwiązania, boli mnie to, że coraz więcej zależy od marketingu, a mniej od samej jakości urządzenia. Nie mówię, że urządzenia Apple są złe. Są dopracowane, ale mają pewne ograniczenia. A także „to coś”, czego nie mają produkty innych firm. Za to doceniam Apple. Sprzedać produkt też trzeba umieć.

Apple wzbudza tak jednoznaczne skojarzenia w świadomości odbiorców, że nie ma opcji, by oddali pozycję na rynku w ciągu kilku lat. Niby o Nokii też się kiedyś tak mówiło, ale Nokia po prostu sprzedawała, bez fajerwerków. Nadgryzione jabłko wzbudza emocje wykraczające poza sferę technologiczną. Są jednymi z niewielu, którym się to udało. I nie mają konia trojańskiego w zarządzie (hej, Elop!).

Najgłośniej jednak krzyczą ci, którym nie udało się zjednać użytkowników i którym nie udało się posiąść tej tajemnej mocy, która sprawia, że nagle rzesze ustawiają się przed sklepami określonej marki. Bo to nie jest proste, a konkurenci dalej nie mogą się tego nauczyć.

I póki konkurenci sobie tego nie uświadomią, to dalej będą widzieć plecy. Ewentualnie będą tak daleko, że nawet i tego nie zobaczą.

Udostępnij

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x