Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył wysoką karę na firmę-organizatora loterii SMS, która dopuściła się nieuczciwych praktyk. Spółek oszukujących klientów w konkursach SMS jest niestety więcej.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wyniku postępowania przeciwko firmie Internetq Poland (organizator konkursu „Pusty sms”) ustalił, że spółka ta stosowała zakazaną tzw. agresywną praktykę rynkową.
Postępowanie wszczęte zostało w październiku 2010 r., gdyż zastrzeżenia UOKiK wzbudziła treść komunikatów SMS, które otrzymywali konsumenci. SMS-y „jednoznacznie sugerowały, że [klienci] otrzymają nagrodę, jeśli tylko odeślą pusty sms” (przykładowa wiadomość: Jestem Prezesem loterii! Informuję, że koperta z potwierdzeniem przekazu 10 tys. zł zapieczętowana! Wyślij tylko 1 pusty sms! Będziesz się cieszyć!).
Jak podkreśla UOKiK, wysłanie odpowiedzi – owego pustego SMS-a – gwarantowało jedynie rejestrację w konkursie i ewentualnie udział w losowaniu, a nie przyznanie nagrody. Urząd ustalił ponadto, że nie tylko osoby, które zdecydowały się wziąć udział w konkursie i wysłały SMS-owe zgłoszenie, dostawały od organizatora tego rodzaju wiadomości. Były one wysyłane także do tych osób, które nie zgłosiły swojego udziału, a znajdowały się m.in. w bazach operatorów.
Wywoływanie wrażenia, że konsument bezwarunkowo wygra nagrodę np. po wysłaniu SMS-a, jest niezgodne z prawem. Mówi o tym artykuł 9 pkt. 8 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.
Prezes Urzędu stwierdziła, że Internetq Poland stosował zakazaną tzw. agresywną praktykę rynkową i nałożyła na firmę karę w wysokości 499 650 zł. Decyzja nie jest ostateczna – spółka może się odwołać do sądu.
Nie ma nic za darmo
Na przełomie listopada i grudnia 2010 r. jeden z czytelników IDG.pl powiadomił portal o SMS-ie otrzymanym z Orange (użytkownik ma telefon na karty pre-paid w tej sieci). Wiadomość brzmiała następująco:
„To fakt! Wygrywasz nagrodę gwarantowaną w grze o 12.500 zł! Odbierz ją wysyłając darmowy sms NAGRODA na 8052 Gratulacje! Reg.: Orange.pl”
Była to jedna z wiadomości wysyłanych w ramach konkursu „Shrek Forever na DVD”, organizowanego przez FM Solutions, kolejną spółkę zajmującą się organizacją konkursów SMS-owych na zlecenie operatorów telefonii komórkowej. Co ważne, użytkownik nie wysyłał żadnej wiadomości, którą potwierdzał przystąpienie do konkursu. Po prostu – otrzymał SMS-a jako klient Orange. Odpisał na zaproszenie do loterii, ale zgodnie z przypuszczeniami był to dopiero początek „zabawy”…
Wkrótce klient otrzymał kolejne wiadomości (poniżej niektóre z nich):
1. „Wiesz, ze jestes wyjatkowy, dlatego to Tobie pozostawiamy wybór nagrody. Wybieraj madrze i zgarniaj punkty.”
2. „Wybierasz teraz nagrode: 12500 pln – kod 12 Konsola ps3 – kod LA Kino domowe – kod KD Wczasy – kod WZ Wpisz kod nagrody”
3. „No wiec, powiem tak. Wygrasz 12500 pkt jesli wyslesz 1 sms! Odpisz zwrotnie OGR i odbierz te punktowa premie!”
4. „Niezle punktujesz! Masz 0, a my podwoimy sumke. Odpisz BONUS na 76330 i zwiekszysz swoje szanse na wygranie 12 500 zł.”
Wysłanie SMS-a zwrotnego na numery podane w każdej z tych wiadomości wiązało się już z opłatami 4,88 lub 7,32 zł. Warto też zwrócić uwagę na treść ostatniego SMS-a: „Niezle punktujesz! Masz 0, a my podwoimy sumke” (!).
Podobne wiadomości przychodziły jeszcze przez kilka dni. Ile trzeba byłoby wydać, aby liczyć na sukces w loterii? Zapewne co najmniej kilkaset złotych…
Na celowniku UOKiK
W przypadkach podejrzenia złamania prawa UOKiK może podjąć określone działania. „Nasze wątpliwości może wzbudzić informacja o tym, że wysłanie jednego SMS-a już gwarantuje wybraną, w przypadku, gdy regulamin mówi o setkach SMS-ów. Nasze zastrzeżenia mogą się pojawić również w przypadku braku jasnej informacji o regulaminie, warunkach konkursu, czy wysokości samej nagrody” – wyjaśnia Agnieszka Majchrzak, rzeczniczka Urzędu.
Urząd prowadzi obecnie kilka innych postępowań wyjaśniających w sprawie loterii SMS. Jedno z nich związane jest z konkursem „Czy stałeś się dzisiaj Milionerem?” dla abonentów i użytkowników PTC, operatora sieci ERA, (organizatorem loterii jest Mobile Formats Sp. z o.o. z Krakowa).
Inne dotyczy loterii „quiz wiedzowy” dla abonentów sieci m.in. Orange, Era, Plus, Play i Cyfrowy Polsat, której organizatorem jest warszawska firma CT Creative Team SA.
Póki co, Urząd nie prowadzi żadnego postępowania w sprawie działalności FM Solutions. UOKiK ustala obecnie, czy w związku z loteriami spółki do Urzędu wpłynęły jakieś skargi konsumentów lub rzeczników konsumentów.
(ź)internetstandard