Plus Blog

Oferta w Plusie, Telefony, Telekomunikacja, Testy Telefonów, LTE

Zapis debaty na temat mobilnego internetu

W Lookr.tv odbyła się debata na temat wpływu internetu mobilnego na nasze życie. W debacie biorą udział: twórca badania iPlusa, Krzysztof Krejtz z Instytutu Społecznej Psychologii Internetu i Komunikacji SWPS, Mateusz Halawa z Instytutu Kultury i Komunikowania SWPS oraz znany bloger, Maciej Budzich z Mediafun.pl.

PODSUMOWANIE DEBATY

Internetu nie ma

Debata rozpoczęła się od ogólnych przemyśleń na temat internetu – nie tylko tego mobilnego. Internet obecnie stał się technologią oswojoną – nie myślimy o nim jako medium, korzystamy z konkretnych rozwiązań. Nie mówimy, że „będziemy w internecie” tylko „na Blipie, na Facebooku”. Nie ma więc czegoś takiego jak „Internet” – są tylko sposoby korzystania z tego medium. To badacze mówią o technologiach – ludzie chcą się przyjaźnić, dzielić przeżyciami i opowiadać historie (Halawa). Raport „Mobilność 2010” próbuje właśnie dotknąć tego, czego się nie zauważa.

Generacja MOB

Z drugiej strony mobilny dostęp do sieci jest nadal technologią znacznie mniej oswojoną niż „stacjonarny”. Pojawiają się również różnice pomiędzy użytkownikami „stacjonarnymi” i „mobilnymi”. W raporcie pojawia się określenie „Generacja MOB”. MOB jest skrótem od „Miłośnicy”, „Obyci” i „Bierni”. Kim są przedstawiciele poszczególnych grup?

„Miłośnicy” to early adopters, najwcześniej testują nowinki technologiczne, „Obyci” to prawdziwi użytkownicy – dla nich technologia jest ważna ale nie jako sama w sobie tylko jako środek komunikacji. Rośnie nam obecnie grupa Miłośników i Obytych w nowych technologiach. Za rok sytuacja będzie zupełnie inna – raport „Mobilność 2011” będzie poruszał zupełnie nowe kwestie, teraz ważne jest zwrócenie uwagi na to, że nowe technologie mają materialny wymiar. W miarę jak laptopy i inne urządzenia zapewniające mobilny dostęp do internetu będą taniały, będzie rosnąć grupa odbiorców.

Cyfrowi tubylcy

Już teraz rośnie pokolenie cyfrowych tubylców, ludzi, dla których świat bez internetu nie istnieje. Mówimy tu o dzieciach, które np. włączają sobie bajkę na Youtube i wcale nie myślą o tym, że oglądają ją w internecie. Z obserwacji Mateusza Halawy wynika, że już teraz młodzi nie wyobrażają sobie życia bez dostępu do ulubionych stron sieci. O dniu bez internetu mówią ze zgrozą, jak o dniu bez prądu.

Mobilny praktycznie

Do czego wykorzystywany jest przede wszystkim mobilny internet? Do podtrzymywania znajmości, do poszukiwania informacji i do operacji finansowych. To ostatnie świadczy o dużym zaufaniu do tego medium. W pewnym stopniu internet mobilny zastąpił stacjonarny. Główna różnica polega na tym, że działania impulsywne są częściej realizowane mobilnie, a przemyślane – stacjonarnie.

Dlaczego mobilni użytkownicy mają lepsze samopoczucie? Po części wynika to z ich potencjału społecznego – są bardziej elastyczni, mniej boją się utraty pracy, widzą więcej możliwości, mają więcej kontaktów.

Pracoholizm i przestrzeń prywatna

Czy będąc non-stop online stajemy się pracoholikami? Czy nie jesteśmy na „ciągłej smyczy” i nie pracujemy 24 godziny na dobę? W pewnym stopniu znika podział na przestrzeń odpoczynku i miejsca do pracy – korzysta się przecież i w pracy i prywatnie z tych samych serwisów (np. Facebooka). Ludzie noszą także swoje laptopy do pracy, by być na bieżąco ze znajomymi (gdy np. w firmie jest utruniony dostęp do serwisów społecznościowych lub gdy w pracy nie ma dostępu do komputera i internetu).

Prognozy na 2010-2011

Jakie są prognozy dotyczące internetu mobilnego w 2010 roku? Maciej Budzich uważa, że przyszły rok – dwa lata upłyną pod znakiem geolokalizacji. Robiąc zakupy w sklepie będziemy chcieli otrzymywać np. informacje o tańszych produktach w sklepie obok. Maciek chciałby również zniesienia ograniczeń (limitów ściągania danych) w ofertach na internet mobilny, ponieważ czasem ciężko jest zadeklarować, ile miesięcznie się wykorzysta pakietów. Mateusz Halawa uważa, że pojawić się też może manipulacja danymi rodem z filmów SF (jak w Raporcie mniejszości). Dodaje również, że w cyfrowych mediach jest obietnica tego, że całe życie będzie archiwizowane. A Krzysztof Krejtz podsumowuje, że to ludzie zadecydują, co będzie potrzebne, w którą stronę rozwiną się technologie i która z nich się utrzyma.

Debata powyższa miała charakter otwierający – już niebawem zaprosimy do kolejnych – dyskutowane będą między innymi: kobieca strona internetu mobilnego, eksperyment na studentach SWPS i rola internetu mobilnego w życiu studenckim oraz model korzystania z sieci przez osoby publiczne. O datach i godzinach poszczególnych debat będziemy informować na blogu.

Udostępnij

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x