Bądź świadomy,czyli: “Bezpieczeństwo rozmów telefonicznych”

Danuta Muszyńska z BZWBK  radzi:

“Korzystając z usług bankowych możemy być narażeni na działania przestępców, którzy podszywając się pod bank, mogą próbować nas oszukać lub okraść. Należy zatem pamiętać o kilku podstawowych zasadach bezpieczeństwa, nie tylko w internecie, ale także kontaktując się drogą telefoniczną z instytucją finansową. Dziś kilka zasad i informacji o bezpieczeństwie rozmów telefonicznych.






Jeżeli to my kontaktujemy się z bankiem drogą telefoniczną, to pamiętajmy, aby korzystać tylko z oficjalnych numerów telefonów dostępnych na:

* – stronach internetowych banku,
* – oficjalnych materiałach reklamowych (np. ulotkach, które otrzymaliśmy w placówce)
* – oficjalnych wizytówkach czy wyciągach bankowych, które otrzymaliśmy na wskazany przez siebie adres.

W szczególności chciałam zwrócić tu uwagę na nową formę oszustwa, która została ujawniona w Stanach Zjednoczonych już w 2006r. jaką jest vishing .Wykryte przypadki tego rodzaju oszustwa wyglądały bardzo podobnie.  Do klienta banku dzwonił telefon. Po jego odebraniu odzywał się lektor, który informował, że jest problem z autoryzacją transakcji, blokadą karty czy dostępem do rachunku. Nagrany głos prosił klienta o natychmiastowy kontakt z bankiem celem wyjaśnienia zaistniałej sytuacji.  Oczywiście podawany był również numer telefonu, który de facto, nie był numerem banku a numerem infolinii podszywającej się pod instytucję finansową.  Po wybraniu tego numeru, klient był proszony o potwierdzenie (albo tonowo, albo w rozmowie z żywą osobą) numeru swojej karty, kodu pin do karty albo numeru swojego rachunku oraz loginu i hasła do usług bankowości elektronicznej.  Posiadając te dane przestępcy mieli już nieograniczony dostęp do pieniędzy oszukanego klienta.
Dlatego należy pamiętać również o tym, że ani automatyczny serwis telefoniczny, ani żaden z doradców banku nie poprosi o żadne hasło, które ustanawialiśmy samodzielnie (np. hasło do logowania do usług bankowości elektronicznej, pinu do karty kredytowej lub karty debetowej czy też kod sms, który właśnie otrzymaliśmy celem potwierdzenia transakcji złożonej przez internet).  Jedyne hasła o jakie możemy zostać poproszeni to te, które ustanawialiśmy w obecności pracownika banku (np. wnioskując o kartę płatniczą czy uruchamiając usługi bankowości elektronicznej) przeznaczone stricte do kontaktu telefonicznego z bankiem.

Jakie jeszcze zasady bezpieczeństwa należy zachować kontaktując się z bankiem przez telefon? Jeśli dzwonimy do instytucji finansowej, to upewnijmy się, że możemy komfortowo rozmawiać z doradcą.  Nigdy nie dzwońmy do banku z biura, w którym są inne osoby czy też będąc w zatłoczonym autobusie czy na ruchliwej ulicy. W takiej sytuacji ani my ani doradca, z którym rozmawiamy nie może być pewien poufności informacji, które przekazujemy np. podczas składania wniosku o kredyt (co można wszak uczynić drogą telefoniczną i, z doświadczenia wiem, że jest to niezwykle wygodne).

Czasem zdarza się,  że dzwoni do nas osoba przedstawiająca się jako doradca z naszego banku a mamy wątpliwości, czy rzeczywiście dzwoni do nas przedstawiciel tej instytucji. W bardzo prosty sposób można taką osobę sprawdzić (jeśli jest to doradca banku to na pewno nie urazi go to, że chcemy się upewnić) – można poprosić dzwoniącego o ogólnodostępny numer telefonu (np. taki, który można znaleźć w materiałach reklamowych czy na stronach internetowych), pod którym można się z nim zwrotnie skontaktować oraz jego nazwisko. Możemy następnie zweryfikować prawdziwość numeru, który otrzymaliśmy od doradcy (np. na stronach internetowych banku), zadzwonić pod ten numer i poprosić tego doradcę. Pamiętajmy również, że jeżeli odbieramy telefon z banku w niekomfortowych warunkach (np. jedziemy pociągiem, znajdujemy się w kawiarni czy biurze, gdzie przebywają inne osoby), to nie musimy podawać poufnych informacji – poprośmy o kontakt doradcy w dogodnym dla nas terminie. Możemy również zapis
ać sobie nazwisko dzwoniącego pracownika banku i sami się z nim skontaktować, gdy już będziemy mogli swobodnie rozmawiać.

To tylko kilka prostych zasad dzięki którym możemy czuć się bezpiecznie w kontaktach telefonicznych z bankiem.”
(ź)blog.bzwbk.pl



Komentarze

Written by: vod