Międzynarodowy punkt zgłoszeń walką z SMS-owym spamem

Organizacja operatorów sieci komórkowych GSMA, oraz innych firm związanych z telefonią ruchomą, chce zwalczać SMS-owy spam, tworząc ogólnodostępny punkt kontaktowy. Testy planowanego centrum GSMA Spam Reporting Service odbywają się z udziałem czołowych operatorów sieci mobilnych, w tym między innymi AT&T Mobility, Korea Telecom i francuskiego SFR.

Działalność ośrodka clearingowego prowadzonego na zlecenie GSMA przez firmę Cloudmark bazuje na tym, że użytkownicy sieci mobilnej zgłaszają działania mogące stanowić spam, np. niepożądane SMS-y. W tym celu – o ile tylko pozwalają na to krajowe plany taryfowe – zarezerwowany zostanie skrócony numer 7726, który na wielu klawiaturach komórek odpowiada hasłu “SPAM”; inną możliwością kontaktu jest numer 33700.



Z przychodzących zgłoszeń GSMA Spam Reporting Service ma wyciągać wnioski co do rodzaju i pochodzenia niepożądanych wiadomości i przekazywać stosowne wskazówki poszczególnym operatorom sieci komórkowych. Operatorzy uczestniczący w testach mają między innymi otrzymywać raporty o rodzaju i ilości rozsyłanego spamu, a także informacje o regionalnie lub globalnie największych dystrybutorach komórkowego spamu.

“Nadużycia związane z SMS-ami i innymi usługami mobilnymi stanowią problem przekraczający granice sieci poszczególnych operatorów” – tak Alex Sinclair, pełniący w GSMA funkcję szefa zespołu strategii i technologii, uzasadnia sens projektu. Organizacja według własnych deklaracji jest obecna w 219 krajach, oprócz 800 operatorów należy do niej około 200 firm z “mobilnego ekosystemu”, wśród których są producenci urządzeń końcowych, wyposażenia i usługodawcy.

Do liderów walki z SMS-owym spamem należy Korea Telecom, który może już korzystać z krajowego serwisu zgłoszeń o spamie komórkowym. Dla tego operatora powołanie międzynarodowej placówki clearingowej to kolejny logiczny krok – i prawdopodobnie także jedyna możliwość zapobieżenia dystrybucji spamu przekraczającej granice i sieci operatorów.

Za naszą zachodnią granicą już pod koniec 2007 roku federalny sąd konstytucyjny (BGH) zobowiązał niemieckich operatorów sieciowych do ujawniania nazwisk i danych adresowych dystrybutorów spamu, aby osoby narażone na otrzymywanie niechcianych wiadomości mogły kierować do sądów wnioski o zaprzestanie takich działań. Przed dwoma laty jedna z chińskich firm przyznała się do wykorzystania danych 200 milionów chińskich użytkowników sieci komórkowych w celu rozsyłania niepożądanych reklam w wiadomościach SMS. Reasumując, można powiedzieć, że GSMA wychodzi z tą inicjatywą w samą porę, aby położyć kres “eksportowi” SMS-owego spamu.

Dopóki w Polsce nie zostanie uruchomiona usługa zgłaszania SMS-owego spamu, odbiorcy tegoż muszą radzić sobie sami. Do ochrony danych osobowych przykłada się w naszym kraju coraz większą wagę, warto więc wiedzieć, że niechcianym wiadomościom SMS-owym można dać odpór. W tym celu należy sprawdzić, do kogo należy numer nadawcy spamowego SMS-a, i wysłać odpowiedni e-mail zawierający żądanie zaprzestania wysyłania niechcianych i niezamówionych wiadomości. Tutaj można sprawdzić zestawienie numerów, nazwy firm wraz z adresami e-mail, pod które należy zgłaszać reklamacje: http://dl.heise.com.pl/media/spam_numery_specjalne/SPAM_Numery_Specjalne.pdf powołując się na Ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133, poz. 883).

(ź)dl.heise



Komentarze

Written by: vod